huurverhoging - Reisverslag uit Accra, Ghana van Estelle - WaarBenJij.nu huurverhoging - Reisverslag uit Accra, Ghana van Estelle - WaarBenJij.nu

huurverhoging

Blijf op de hoogte en volg Estelle

16 Februari 2013 | Ghana, Accra

De landlord komt informeren of we de huur van het huis willen voortzetten. We (in ieder geval ik) zijn erg benieuwd hoe hoog de huurverhoging zal worden, want dat ie verhoogd gaat worden leidt geen twijfel. F ontmoet hem ergens op een kruispunt om te praten (men talk ?). Met mijn geschatte huurverhoging van 40% kom ik aardig in de richting: 52% maar liefst (!). Abnormaal. F heeft echter het idee gekregen dat de landlord dringend geld nodig heeft: hij verlaagt de huur een beetje en we kunnen het huis ook voor 1 jaar huren ipv 2 jr.

Met een kennis besluit ik frikandellen te gaan eten in het Nederlandse cafe. We weten de weg niet helemaal en de chauffeur lijkt 1. doof 2. analfabeet 3. stronteigenwijs. Ondanks dat F hem al 2x telefonisch de weg heeft uitgelegd rijden we vooral de verkeerde kant op en in rondjes. Als hij eindelijk tot de conclusie lijkt te komen dat we zo nooit op het gewenste adres aan gaan komen bel ik F nog een keer en geeft de chauffeur mijn gsm aan een groepje mannen voor wie hij gestopt is om de weg te vragen. Deze leggen de chauffeur uit hoe te rijden. De chauffeur knikt, geeft gas en gaat er vandoor als ik me bedenk dat de mannen nog mijn gsm hebben. Ik vraag de chauffeur snel om te draaien en het enige slome wat uit zijn mond komt "madame, don't worry, here are no thieves".

Met een (andere :)) taxi rijden we na het eten van een heerlijke frikandel, kroket en kaassouffle (beetje vet) terug richting huis als het ineens wemelt van de agenten die alle verkeer tot stoppen manen en controles uitvoeren. De politie hier kan je enorm frustreren door, als alle stickers en papieren in orde zijn, gewoon wat te zoeken en het bezit nemen van je tijd, en portemonnee. Niemand neemt hier dan ook de politie echt serieus. De taxichauffeur heeft een verouderde sticker op zijn voorruit en kiest eieren voor zijn geld "police in Ghana is bad". Hij denkt slimmer te zijn door achter de markt door te rijden. Zo gezegd zo gedaan, echter komen we niet ver want daar liggen enorme zand-en steenhopen waar we niet langs kunnen. Dat wordt toch omdraaien (later blijken we geluk te hebben en mogen we doorrijden). Een jongen is opgepakt voor diefstal en loopt geboeid over de markt richting politieauto. Een agent met geweer volgt hem. Iedereen bekijkt de jongen (shame).

De hoofdleverancier van het water in de regio gaat onderhoud doen. Ze hebben aangegeven dat vanaf eind van deze maand het water schaars gaat worden (kranen worden dan minder opengedraaid waardoor je dus geen water krijgt en ook je watertank niet kan vullen) voor de duur van 6 maanden. Nou tijd kent hier niemand en kan je dus met een korreltje zout nemen. Het vooruitzicht maakt me niet echt vrolijk. In Nederland kan je je niet voorstellen wat het is om geen water te hebben maar hier in tropische temperaturen waarin je je toch wel minimaal 2x keer per dag wil douchen om af te koelen en jezelf schoon te krijgen van alle zweet/zonnebrand/zand/stof, tig keren je handen te wassen omdat alles wat je aanraakt smerig is, je groenten graag schoon wilt maken en een beetje hygienisch probeert te eten, je de wc graag doorgespoeld hebt (anders kakkerlakken) en ook nog regelmatig je kleren gewassen wil
hebben....