Positieve ontwikkelingen - Reisverslag uit Nsawkaw, Ghana van Estelle - WaarBenJij.nu Positieve ontwikkelingen - Reisverslag uit Nsawkaw, Ghana van Estelle - WaarBenJij.nu

Positieve ontwikkelingen

Blijf op de hoogte en volg Estelle

05 Februari 2017 | Ghana, Nsawkaw

In Elmina hebben we een bekend slavenfort bezocht waar de Nedelanders helaas ook een rol in hebben gespeeld. Het fort is groot en indrukwekkend. Deden we over de heenreis bijna 5 uren, nu zijn we in ruim 3 uren al terug in accra.

We gaan naar het land dat billa heeft gekocht om een ucc in eigendom te kunnen bouwen. Dit was zijn grote droom (mede omdat de huur vd huidige locatie iedere 2 jr absurd veel verhoogd wordt). Het land ligt in labadi en tegen teshie aan en is op afbetaling gekocht. Er is dus nog veel geld welkom om het af te betalen en er daadwerkelijk een school op te bouwen.

Op het ucc aangekomen zien we billa haar zus met een man staan die haar dialect begrijpt. De lange verhalen zal ik kort beschrijven. Felix legt haar het eea uit over het ucc en hoe alles in elkaar zit. De zus vertelt abu mee te willen nemen naar de village waar zij woont. Na haar beloofd te hebben dat the whites abu in de gaten zullen houden zegt ze haar mening te veranderen. Felix en ik krijgen beide het idee dat de zus erg schappelijk en van goede wil is en je met goede en duidelijke argumenten en uitleg ver bij haar kan komen. Het is half 4 en de familie heeft nog niets te eten gekregen. We beloven haar eten mee te nemen als we terugkomen.
Zo gezegd zo gedaan.

Later zal blijken dat de zus naar phyllis is gegaan en haar verteld heeft nu alles te begrijpen en dinsdag met paapaa terug naar het noorden zullen gaan.

's Avonds heeft felix een lang gesprek met phyllis waarin hij haar confronteert met de dingen die ze niet heeft gedaan en doet en wat volgens felix moet veranderen om de toekomst vh ucc op een goede positieve manier te continueren en te voorkomen dat phyllis nog meer mensen tegen zich in het harnas jaagt. Phyllis accepteert wat gezegd wordt en zei zich niet bewust te zijn van haar onjuiste aanpak. Ik denk dat het komende half jaar meer duidelijk zal worden hoe de ucc vlag erbij hangt.

Veel werk hier te doen ;)

• 06 Februari 2017 - 23:31

Piet Mertens:

Hoi Estelle.

Pittige zaken waar je daar allemaal tegen aan loopt. Het blijven twee werelden waar je mee van doen hebt. Hopelijk lukt het je met je westerse kennis om bruggen te bouwen tussen de verschillende mensen die daar een rol spelen voor het ucc.
    Succes met alles.

Groet, Piet.