Echte douche - Reisverslag uit Nsawkaw, Ghana van Estelle - WaarBenJij.nu Echte douche - Reisverslag uit Nsawkaw, Ghana van Estelle - WaarBenJij.nu

Echte douche

Blijf op de hoogte en volg Estelle

04 Februari 2017 | Ghana, Nsawkaw

In alle rust heb ik alle door de kinderen aan billa geschreven brieven doorgelezen. Alle kinderen bedanken billa unaniem voor wat hij voor hen heeft gedaan: de kans gegeven om naar school te gaan, een school gebouwd, geld, kleren, boeken en eten gegeven en hen beloond op our day. Veel kinderen beschrijven hoe verdrietig ze zijn, het nieuws van zijn overlijden niet konden geloven, hoe zeer ze billa missen, billa smeken om terug te komen en hoeveel ze van hem houden. Een enkeling schrijft niet meer naar school te willen gaan en zich zorgen te maken over de toekomst.

Paapaa kom ik tegen die me aanspreekt en abu vraagt te vertalen. Zijn bankbook en cheque had billa en zijn vraag is waar deze nu liggen. Ik weet het niet. Phyllis noemt hij "the wife".
Inmiddels begrijp ik het probleem in de familie. Phyllis heeft het werk van billa overgenomen en wordt gezien als step in. Echter zij is niet de founder en moet daarom (wel) vetantwoording aan billa zijn familie afleggen, oa ovet de financien. Dit omdat billa zijn familie qua cultuur officieel de "macht" heeft over het ucc en de toekomst hiervan niet in gevaar wil brengen. Het beste wat phyllis zou kunnen doen is met de familie om de tafel gaan zitten en laten zien wat et aan donaties binnenkomt en wat alle uitgaven zijn. Dit had ook na de begrafenis moeten gebeuren. Echter doet phyllis niet waardoor de familie denkt dat zij dingen achterhoudt. Problemen worden op deze manier alleen maar onnodig groter.

Rosin, een meisje met het down syndroom op het ucc, komt op kevin af en geeft hem verrukt 3 kusjes op zijn voorhoofd wat zorgt voor hilariteit onder de kinderen en wat Rosin met een klap op haar hoofd moet verduren.

Na schooltijd gaan we even op bezoek bij een oudtante van felix. Kevin amuseert zich met het zoeken naar dopjes van drinkflesjes en mijn hoognodige plassen kan ik achter het huis bij de vuilnishoop doen.

De hygiene in ghana is iets waar ik nooit aan zal wennen. Op het ucc is water schaars en komt er geen water uit kranen. Dit betekent alleen de wc doorspoelen als je gepoept hebt, wassen met een emmertje water en geen kraan om je handen eens grondig te kunnen wassen. Wc papier mag niet in dr wc alleen in een doos waar je dus steeds tegenaan kijkt als je op de wc zit.
Slapen beneden op stapelbedden is enorm warm en benauwd zeker als de stroom uitvalt en de ventilator dus niet werkt. Matrassen zijn dun en doorgezakt en ruiken ondanks mijn eigen lakens erop nog steeds mug als je je hoofd erop legt.

Maar vanavond slapen we heerlijk onder de airco en op schone frisse lakens en na een week eindelijk weer eens echt gedouchet te hebben. Ik dacht het en kevin zei het nadat we ons afgedroogd hadden: zullen we nog een keer gaan douchen? Het was zo lekker!

• 05 Februari 2017 - 08:52

Jojo:

Ach ja de meeste basale en simpele dingen als douchen kunnen je opeens zoooooo heerlijk overkomen.

• 05 Februari 2017 - 13:30

TnT:

Hoop toch echt dat er iets concreets kan worden gerealiseerd tussen UCC en familie van Billa c.q. Phyllis.
    Beheer en scholing dient toch echt te geschieden door geschoolde personen.