uncle and auntie and more - Reisverslag uit Accra, Ghana van Estelle - WaarBenJij.nu uncle and auntie and more - Reisverslag uit Accra, Ghana van Estelle - WaarBenJij.nu

uncle and auntie and more

Blijf op de hoogte en volg Estelle

27 September 2013 | Ghana, Accra

F zijn tweelingbroer heeft ons uitgenodigd voor een drankje met wat goede vrienden. Het vindt 's avonds plaats waardoor ik niet meega (K moet naar bed en ik wil het risico op malaria voor hem zvm beperken). F valt bijna van zijn stoel af als hij hoort wat de reden is van de samenkomst: zijn broer heeft een meid zwanger gemaakt. De letterlijke vertaling hier en meer romantisch kan ik het niet maken want ze lijken (nog) geen echte serieuze relatie te hebben. Niemand mag nog van de zwangerschap weten. Het drankje aan schoonpapa is een traditie om hun relatie kenbaar te maken. Daarna mag ze pas zwanger worden, nou ja, zwanger worden kan heel snel, niet waar. Dus als de buik zichtbaar wordt is het geen probleem meer. Zwanger worden voordat je officieel verloofd/getrouwd bent of tenminste op de traditionele manier je relatie bekend hebt gemaakt aan beide families is in Ghana nog not done. De 1e vraag die bij mij op kwam was:
was deze zwangerschap gepland ? F weet het antwoord (nog) niet. Feit is in Ghana dat je alleen meetelt (lees: serieus genomen wordt) als je getrouwd bent en een kind hebt. Of je een serieuze en/of goede relatie hebt en of je überhaupt voor je kind zorgt is niet echt van belang. Sinds F vader is geworden heeft zijn tweelingbroer dus min of meer druk van de familie gekregen om er voor te zorgen dat hij een vrouw en kind(eren) krijgt. Aangezien de broer wel werkt maar niet in loondienst is, en dus geen regelmatig inkomen heeft, vraag ik F in hoeverre hij hier financieel mee belast kan gaan worden. In principe niet. Ik ben benieuwd. Prima om familieleden en andere mensen in nood te helpen maar er zijn grenzen vind ik! We krijgen in ieder geval een titel erbij: auntie and uncle in Africa :)

Zwangerschap en alcohol. Een combinatie die voor veel Ghanese vrouwen opgaat. Onwetendheid ? Achter in ons compound woont een jongere vrouw die momenteel zwanger is van haar 7e(!) kind. Dit is tegenwoordig overigens meer uitzondering dan regel. Iedere avond/nacht is ze bij de spot tegenover ons huis te vinden, om alcohol te drinken. Voor 50 pes (ca. 17 eurocent) kan je er een glaasje Ghanese sterke drank krijgen en verder schijnt ze regelmatig een glaasje van bezoekers te krijgen. Ze is zwanger geraakt van haar 3e man. De eerste 2 mannen hebben hun kinderen bij haar weggehaald omdat ze slecht voor de kinderen zou zorgen. Niet gek als je niet zonder drank kan.

De ("nieuwe") kebabseller voor onze deur ruikt ook 's morgens al naar de drank. Hij bonst 's avonds regelmatig op de deur en vraagt of ik zin in "meat" heb. Of 's morgens vroeg vraagt hij F of hij nog wat kan doen (om geld te verdienen): auto wassen, zakken water halen, vuilnis wegbrengen... Zondagavond had hij een feestje waar hij kebabs kon gaan verkopen. Zijn vrouw was er via via achtergekomen waar hij was en was hem verontwaardigd achterna gerend tot flink gezucht van de kebabseller "als ik jou kebabs moet geven omdat je honger hebt, verdien ik nooit wat".

Een oud klasgenootje van F werkt als beroepskracht in het leger. De jongsten moeten de senioren gehoorzamen en hun opdrachten uitvoeren. Wat de man gedaan heeft weet ik niet maar deze jongen kreeg de opdracht om een man dood te slaan (geen grapje). De man stief een dag later. Met 3 personen zitten ze nu vast en gaan ze 30 jaar de cel in. Ze hebben het tot landelijk radionieuws gebracht. De 3 durven hun sr collega niet te verlinken. De discussie van de advocaten is welke wet boven staat: die van het leger of die van het land. De laatste dus.

De overvallen waar ik al eerder over schreef zijn helaas geen incidenten. Afgelopen donderdag is er weer een familie overvallen. De buurvrouw van K zijn vriendinnetjes Rose en Princess, die achter ons in het compound wonen, vertelde dat overvallers in een compound achter hen waren.

F heeft enkele weken terug een oudere man uit de buurt geregeld die ons huis 's nachts in de gaten houdt vanuit een "geheime" plaats (zie foto). Tegenover ons is een groot gebouw in aanbouw. Vanuit de 2e verdieping heb je een goed uitzicht op ons compound. Ik vraag F wat lacherig of de man ons gaat bellen als we een bende op bezoek krijgen. Niet dus, hij zal een alarmerend geluid maken waardoor de criminelen weten dat ze gezien worden, waar ze niet van houden, en zich dan uit de voeten zullen maken. Ik mag het hopen. Vooral dat deze security man (die aan F vroeg of wij wilden dat ie een uniform zou dragen, very funny) niet in slaap valt tijdens zijn werk. Menig beveiligingsmedewerker en badmeester doet hier nog weleens een dutje in de baas zijn tijd.