vriendjes op bezoek, begraaf-/dumpplaats, washmach - Reisverslag uit Accra, Ghana van Estelle - WaarBenJij.nu vriendjes op bezoek, begraaf-/dumpplaats, washmach - Reisverslag uit Accra, Ghana van Estelle - WaarBenJij.nu

vriendjes op bezoek, begraaf-/dumpplaats, washmach

Blijf op de hoogte en volg Estelle

09 September 2013 | Ghana, Accra

Het is weekend maar F is om 06:00 uur al naar zijn werk vertrokken om wat af te maken. Ik heb de gate niet achter hem gesloten en zo staan om 07:30 uur Rose, George, Princess en Ferda (de kindjes die achter ons in het compound wonen) op de deur te kloppen: ze willen met K komen spelen. Voor Nederlandse begrippen is de hoeveelheid speelgoed wat we hebben karig, voor Ghanese kinderen is het een "indoor speeltuin" met een zwembadje met ballen erin (Ghanese variatie van de Nederlandse ballenbak), autootjes, stapelbekers, strandsetje, hamer- en kegelspel en de nodige ballonnen. De leeftijden variëren van 1 tot 12 maar dat is geen probleem. De kinderen amuseren zich kostelijk. Het zakje eten dat de kleine Princess meegenomen heeft is op en gooit ze op de vloer neer (is hier normaal), overal liggen stukjes rijstwafel en de beddenlakens zijn voorzien van wat voetstempels. Eric (een vriend/buurtgenoot van F die nooit geld heeft en daarom altijd om klusjes vraagt: kijk, dat kan ik nu waarderen) komt ook langs. Dat krijg je met een open deur. Hij pakt de stapel net gewassen was uit de wasmachine en gaat het voor me ophangen, vult me de watertank en veegt ons compound. Ferda moet naar de wc, snel gevolgd door Princess die geholpen wordt door de oudste zus Rose. Ik zeg Rose dat ze de wc met een emmer water kan doorspoelen als er onvoldoende water uit het reservoir komt. Het lijkt haar wel toevertrouwd. Even later komt ze met een halfnaakte Princess onder haar arm van de badkamer af en zegt naar huis te gaan: Princess moet "gebatht" worden. K heeft het gehad met spelen en het is een slagveld, dus ik zeg de anderen dat ze maar mee moeten gaan en een andere keer terug mogen komen om te spelen. Ik veeg de kamer schoon en ruim alles op als een half uur later weer geklop op de deur klinkt: het viertal is weer terug. Ik zeg hen dat K nu gaat slapen en dat ze volgende week terug mogen komen. Princess is het er niet mee eens en zet het op een gillen waarna Eric haar onder de arm pakt en haar buiten de gate zet. Rust.

Het weer is "not too hot", daarom besluiten we naar het strand te gaan met K zijn strand/speelsetje onder de arm. Helaas is de branding te sterk en ligt er te veel glas op het strand: mission impossible .

Ik wil even kijken op de begraafplaats waar het meisje begraven is waar ik pas over vertelde. Nou van een begraafplaats kan je amper spreken. Het is een open veld waar hopen zand liggen zonder grafsteen of wat dan ook. Mensen plassen en poepen er en vuil wordt er gedumpt. Veel respectlozer kan je volgens mij niet begraven worden op dit soort "dumpplaats". Zie foto's!

Thuis bij de gate aangekomen komen buurtkindjes aangerend. K is intussen achter het stuur gaan staan terwijl F de deur openmaakt. De kinderen duwen de auto en maken daarna mijn portier open om mijn tas over te nemen. Vervolgens rennen ze allemaal ons huis in, tot ze de wasmachine horen: wooow, a washingmachine...look...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Estelle

Actief sinds 14 Sept. 2012
Verslag gelezen: 145
Totaal aantal bezoekers 22729

Voorgaande reizen:

27 Januari 2017 - 08 Februari 2017

gone too soon, Billa * ♥

28 September 2012 - 30 November -0001

reunion with daddy

12 Januari 2013 - 30 November -0001

almost ready for departure

19 Juli 2013 - 30 November -0001

Na de nodige vertragingen terug in Ghana

Landen bezocht: