dogs kebabs and more - Reisverslag uit Accra, Ghana van Estelle - WaarBenJij.nu dogs kebabs and more - Reisverslag uit Accra, Ghana van Estelle - WaarBenJij.nu

dogs kebabs and more

Blijf op de hoogte en volg Estelle

11 Augustus 2013 | Ghana, Accra

The black oma komt op K afgelopen als ze ons aan ziet komen en pakt hem op tot grote ontzetting van K die het op een gillen zet. Soms erg handig dat K al kan aangeven wat hij niet en wel wil. Auntie Charity reikt haar armen naar hem uit en vraagt of ze hem mag pakken maar K schudt driftig "nee". Stomverbaasd vraagt ze me of K haar al verstaat. Dan vraagt ze me of K nog meer haren gaat krijgen. Ik zeg een beetje glimlachend dat ik denk van niet en dat hij het met deze haren voor de rest van zijn leven moet doen. Ze zegt "nee, hij krijgt vast nog meer haren". Tja, waarom vraag je het dan? Auntie Stella vroeg me dit begin dit jaar ook al.

Schoonfamilie heeft er naast hond "be kind" een hond bij die heet "by the grace of (iemand). Een jong beestje met grappige lange oortjes waar wat pluizige haartjes uitsteken. De beide honden komen vrolijk kwispelend op Felix afgestormd als ze hem op afstand ruiken. Ik ben nog in de naïeve Nederlandse veronderstelling dat de beestjes hier voor de gezelligheid zijn komen wonen maar schijnbaar worden ze als ze wat flinker en groter zijn aan een tribe verkocht die honden eet...

We gaan op bezoek bij neef Daniel die 6 weken geleden vader is geworden van een mooie zoon Dela. Een mooi donker kindje met een bos vol Ghanese krullen.

F heeft weinig vertrouwen in Daniel zijn schoonfamilie. Een familie die geld heeft (rijk ook weer niet) en weet dat Daniel maar een hongerloontje verdient. Toch wordt hij door zijn vrouw en haar familieleden min of meer gedwongen veel geld uit te geven aan een verlovingsceremonie, bruiloft en geboorte (naming ceremonie). Geld dat de gasten tijdens het verlovingsfeest als bijdrage (cadeau) geven hoort naar Daniel te gaan (deels om kosten te dekken) maar wat niet helemaal gebeurt. Hierdoor is Daniel verplicht om geld te gaan lenen. Of F hem 2000 ghc kan lenen. Gelukkig niet dus, want F weet dat hij dit amper tot nooit zal terug kunnen betalen. Of F dan garant wil staan bij de bank . Ook niet dus. Toch vult Daniel het vereiste bankformulier in met F zijn gegevens erop en maakt eigenhandig een handtekening. F vindt dit geen probleem omdat hij toch, bij problemen, kan aantonen dat het zijn handtekening niet is.

Onder het 1e verslag heb ik overigens enkele foto's geplaatst.