our day/bananen - Reisverslag uit Accra, Ghana van Estelle - WaarBenJij.nu our day/bananen - Reisverslag uit Accra, Ghana van Estelle - WaarBenJij.nu

our day/bananen

Door: E

Blijf op de hoogte en volg Estelle

31 Juli 2013 | Ghana, Accra

Het trimester en tevens het einde van het schooljaar wordt op de Ghanese scholen weer traditioneel afgesloten met öur day". Een dag waarop veel kinderen op hun best naar school komen en geld om eten en een mineral te kopen meekrijgen of ze hebben mandjes met eten en drinken bij zich: het verschilt altijd enorm. Een grote mand vol eten spant de kroon. Naast kinderen die helemaal niks meekrijgen. Blijft sneu. Maar Billa heeft Phyllis haar moeder, die altijd de maaltijden op school verzorgt, gevraagd om eten te maken voor de kinderen die niks hebben. Our day is een heuse feestdag voor de Ghanese kinderen waar ze zich al weken van te voren op verheugen (zie foto's).

De boxen van de geluidsinstallatie draaien al op volle toeren als we om 9 uur aankomen en het dansen is begonnen (als je nog niet wakker was dan werd je het nu wel). Na een gebed volgen er heuse hilarische dans-, lach-, huil- en eetcompetities die beloond worden met kleine (gesponsorde) kadootjes en veel gelach en luid geklap van het jeugdige publiek. K wordt met stickertjes beplakt. Even later komt een jongetje een pakje soya melk brengen: hij heeft het speciaal van zijn geld voor K gekocht. How sweet! Ik voel me dan altijd enorm bezwaard omdat de kinderen al zo weinig hebben. Het dansen laat K nog even aan de kinderen over, hij heeft meer belangstelling voor het eiervrouwtje. Zij verkoopt gekookte eieren en pelt ze voor je. Als K 2 eieren op heeft vind ik dat wel even genoeg, nou ja, hij heeft in ieder geval wat gegeten. In NL at hij al weinig (behalve op feestjes en buurtbarbecues :)) maar hier eet hij nog minder.

Een uur later komt het bananenvrouwtje de bananen brengen: dinsdag en donderdag is weer "banana day". Ze had me al gewaarschuwd dat de bananen enorm duur zijn geworden maar meer dan 100 (honderd) % kan alleen in Ghana. Prijsstijgingen in NL van 5% of minder kan ik dan ook niet meer echt serieus nemen. Iedereen in NL mag klagen dat het leven zoveel duurder wordt, maar wat denk je hier als je al weinig tot niks hebt ?

Het is voor Ghanese begrippen wat frisjes (26 gr volgens mijn thermometer). Het water in de tank warmt op bij warm weer (i.d.d. een warme douche bij warm weer) maar warmt dus niet op, door de zon, als het o.a. bewolkt of regenachtig weer is. Voor K warm ik so wie so water op (pannetjes water op mijn gasstel koken en met de emmer weer in het zwembadje in de douche kiepen) maar nu toch ook voor mezelf. Je haren met koud (27 graden, please try at home) water wassen vind ik niks. Voor mij daarom een "bucket shower" met aangenaam water (water in de emmer doen, over je hoofd leegkiepen, met een hand de emmer water in toom houden en met de andere hand snel de shampoo zo goed als het gaat uit je haren proberen te wassen).